Sida: 1 2 3 4 5

1980-talet

Bakåt
Hösten 1980

I juli 1980 var jag hundvakt åt spetsen Lisa i familjen Harléns hus i Älvsjö. Hösten 1980 flyttade jag från Bromma till en lyhörd 3-rums lägenhet på Olshammarsgatan 64 i Hagsätra. Sedan fortsatte arbetet varvat med diverse resor, bl a till Olle Arvidsson i Anderstorp och med SJK i Skåne. Till jul var det som vanligt dags att åka till mamma Ulla och tant Astrid i Huskvarna.
Vinter och vår 1981

Ett kort besök i Hultsfred över nyår, och så var vardagen igång igen. I mitt arbete hade jag nu flyttat till det "riktiga" LM Ericsson där jag var med och skapade koncernens första datakommunikationssystem baserat på paketförmedling - ERIPAX. Cheferna upptäckte snabbt att jag var bättre på att sälja än på att skriva kod, så ganska snart hamnade jag som tekniskt säljstöd i diverse kunddiskussioner och fick ut och resa igen. I den här vevan upptäckte jag att den trogna gamla Minolta-kameran börjat krångla, så i början av sommaren köpte jag en behändig liten Minox, som jag bl a hade med på en utflykt till Drottningholm och en SJK-resa norrut.
Sommaren 1981

I juni 1981 var det dags för nästa tur till USA. Den här gången reste jag med min chef Per-Olof Thyselius först till Denver och ett seminarium om datapaketförmedling och sedan vidare till Clearwater i Florida för att förhandla med en underleverantör av modem. I Florida passade jag på att besöka Kennedy Space Center för att se lite riktiga rymdraketer. Efter att ha varit hemma och tittat lite på Stockholm bar det av i tjänsten till München och sedan stannade jag kvar i Tyskland och reste runt tillsammans med Bertil Artelius från SJ.
Hösten 1981

Hösten 1981 besökte jag tillsammans med några Chalmers-kamrater, fd SJ-kollegor och annat löst folk rymdobservatoriet på Råö utanför Göteborg. Sedan var det dags att åka till Huskvarna för att uppvakta min kära mor på hennes 50-årsdag i oktober. Många andra släktingar var förstås också där och det var trevligt att träffa dem alla. Väl tillbaka i Stockholm passade jag på att fotografera en del av mina flitiga kollegor på Ericsson - fast vi sa förstås LME på den tiden - innan det blev dags för jul i Huskvarna och nyår i Göteborg.
Vinter och vår 1982

Nytt år och nya utmaningar, bland annat mycket snö på min lilla Fiat. Nu inleddes ett intensivt resande i tjänsten för att sälja datakommunikationssystemet ERIPAX till kunder i när och fjärran. Lite järnvägar hann jag se och så fick jag fira min allra första midsommar på Adelsö. Dessförinnan var det också dags att vara med på Olle och Berit Arvidssons bröllop i Ulriksdal.
Sommaren 1982

Äntligen dags för lite semester! Först en sväng per Fiat ner till mamma Ulla och Astrid i Huskvarna och sedan vidare till vännen Bengt Sterner från SJ och hans familj med sommarstuga på Bohus Malmön. Bengt hade just köpt en ny och större segelbåt, och den seglade han sedan tillsammans med en annan bekant upp till Dals Ed, längst in i Dalslands kanal. Dit kom jag per tåg, steg på båten, och fick sedan följa med på en fantastisk segling längs hela Dalslands kanal, via Vänern och Trollhätte kanal ut på Västkusten.
Hösten 1982

Tillbaka på Ericsson för mer ERIPAX-försäljning och lite resor hit och dit. Och så dök det på allvar upp en flicka i mitt liv...
Framåt
Sida: 1 2 3 4 5

Tillbaka

Free counter and web stats